Význam zlatokorunské rozety

 

 

"Učte se principům, dodržujte principy, ale pak principy zrušte. Zkrátka vstupte do formy bez toho, že byste se v ní nechali uvěznit, a dodržujte principy, aniž byste se v ní nechali uvěznit, aniž byste se jimi nechali svázat."

 

Bruce Lee

 

 

 

 

"Když pochopíte pravdu v jeet kune do, ocitnete se v nerozlišitelném kruhu, který nemá žádné hranice."

Bruce Lee

 

 

str. 137, Bruce Lee - Umělec života

Pragma, Hodkovičky, 2002

ISBN 80-7205-868-1


 

 

Rozeta je mnohými považována za krásné okno, skrze něž proudí do katedrály světlo. To zní hezky, že?

 

Do tmy proudící světlo.

 

Ale, co je to světlo?

 

"Skutečná podstata světla je ještě i dnes jedno z největších tajemství lidstva. Zabývali se jí všichni důležití myslitelé a badatelé antiky a středověku. Sám Albert Einstein napsal roku 1917 v prvním vydání své výjimečné teorie relativity:

 

"Zbytek svého života budu přemýšlet o tom, co je světlo."

 

A v roce 1955, krátce před svou smrtí , ale shledal, že:

 

"Padesát let intenzivního přemýšlení mě nepřivedlo blíže k odpovědi na otázku:

 

"Co jsou to světelná kvanta?"

 

str. 141

Kosmické symboly
Dr. Diethard Stelzl
Maitrea, Praha 2010
ISBN 978-80-87249-11-6

 

 

A tak, když se s tím potýkal i sám velký Einstein, odložíme otázku světla stranou a budeme se věnovat tomu, čím to světlo do katedrál vchází - nádherným rozetám, které jsou samy o sobě symbolem. Ale zlatokorunská rozeta je něčím víc - ona samotná není pouhým symbolem, ona je i nositelem dalších symbolů. Symbolů, které jsou ztvárněné její jemnou kružbou. Symbolů, které vychází z posvátné geometrie.

 

 

 

Ale začněme téměř od začátku (dřívější začátek třeba přijde později).

 

 

Mysterium templářů

 

 

"Nyní o mužích. Byli tři: Hugo z Paynsu, Hugo ze Champagne a Bernard z Clairvaux." ... "Do rukou jeruzalémského patriarchy Gormonda z Piquigny z města Amiensu skládají trojí slib: chudoby, čistoty a poslušnosti. Protože se usazují na místě Šalamounova chrámu (templu), jsou nazváni "rytíři templu", templáři." str 12, 13

 

Hugo ze Champagne se roku 1108 vrátil ze Svaté země a setkal se se Štěpánem Hardingem, opatem ze Citeaux. "A opat v téže době zaměstnal celý klášter pilným studiem posvátných hebrejských textů, ačkoli zaměření řádu bylo spíše kontemplativní než studijní. Opata Vacandarda, autora knihy o svatém Bernardovi, to, jak píše, velice udivilo. Opat Harding dokonce požádal o pomoc při studiu učené rabíny z Burgundska." str. 13

 

"V roce 1114 se Hugo do Svaté země nakrátko vrátil a po návratu roku 1115 se opět setkal se Štěpánem Hardingem, tentokrát proto, aby řádu ze Citeaux nabídl pozemek známý pod jménem Vallée de l'absinthe (Údolí pelyňku) v lese v Bar-sur-Aube k založení dalšího opatství."  str. 13 - Clairvaux.

 

"Můžeme vyloučit, že hrabě ze Champagne přinesl jakousi informaci, svěřil ji opatovi v Citeaux, a ten pak připravil celé své opatství kvůli studiu dokumentu, který měl přijít později? Dokumentu tak důležitého, že bylo nutné povolat všechny v kraji, ať byli křesťany, či nikoliv, jen když mohli pomoci?" str. 14

 

Vedení se ujal tehdy pětadvacetiletý Bernard z Fontaine, který ani nebyl cisterciákem, když Clairvaux založil. Později zvaný "z Clairvaux" a významem přesáhl obvyklé meze.

 

Legenda vypráví příběh o Bernardovi, který požádal v modlitbě Černou Pannu, aby prokázala, že je matkou. Z Mariina prsu skanuly tři kapky mléka.

 

"Je to alchymická alegorie. To, že Bernard okusil mléka Černé Panny, může také naznačovat, že čerpal z hluboké studnice druidské tradice. On sám ostatně kdysi pravil, že se učil od dubů a buků - posvátných keltských stromů. Chybí mezi nimi už jen trní..." str. 16

 

Bernard byl nadšeným stoupencem mariánského kultu a vynálezcem výrazu Notre-Dame (Naše Paní, v češtině jako Matka Boží" a výrazu "svíčkové báby".

 

"Notre-Dame podle něho nebyla manželkou Josefovou, nýbrž manželkou Slova." str. 16

 

Přihlášení