Klášter Zlatá Koruna
Kláštery byly středověkými centry vzdělanosti kde se často pracovalo i s alchymií, i když se o tom dneska na veřejnosti nemluví. Ale alchymie byla v klášterech provozována, stejně jako na hradech u mnoha významných rodů. Tenkrát to brali jako přirozenou záležitost.
Na panelu je uvedena Lučavka královská a to jako důkaz vzdělanosti tehdejších odborníků. Objevit a vyvinout toto rozpouštědlo zlata (a platiny) nebyla zrovna jednoduchá záležitost. My si dnes o tom můžeme číst, ale kdyby to mělo být na nás - nezvládli bychom to.
Kniha Tajemný klášter pod horou - Mysterium gotického kláštera Zlatá Koruna se právě Lučavkou zabývá, a jak bylo doloženo, v tomto klášteře jí byli schopni vyrobit.
Práce s kovy a výzkum kovů bylo jednou z činností alchymistů - bez nich bychom neměli železo a ani ocel.
Když si poslechnete video o tvůrcích parních strojů a o jejich vývoji, uvědomíte si, že bez těchto vzdělaných lidí v klášterech by to nešlo. Taková byla minulost, vzdělanost nebyla pro každého dostupná.
Citace z knihy:
str. 179
Alchymie ve Zlaté Koruně
"Postupně jsme se dopracovali až k této části, kterou je shrnutí dosavadních poznatků o alchymické činnosti ve Svaté Trnové Koruně.
Hana Blochová (Magisterium Karlštejna) předpokládá, že alchymie byla na výsluní v celé Evropě v průběhu 13.-14. století. Zabývali se jí nejenom králové a mnozí šlechtici, ale kupodivu také biskupové a řeholní řády, a to včetně řádů ženských. Což prý naznačuje i zmínka J. Těšínského o královně-vdově Barbaře Celské (po císaři Zikmundovi). Adepti Velkého Díla pracovali v utajení, tak o nich mnoho nevíme, stejně tak jako o praktikování alchymie v pozdější době za vlády Karla IV. Alchymie se mezi laickou veřejnost dostala postupně ve 14.-15. století, a to v oborech slévačství, farmacie, sklářství, malířství, zlatnictví atd. Nezapomeňme na léčitelství. O zakotvení alchymie v Čechách a na Moravě se zasloužil hlavně církevní řád benediktinů. Alchymické traktáty jsou známé také od františkánů, dominikánů a cisterciáků."
Kniha se také zmiňuje o Posvátné geometrii, str. 103.
Citace:
Posvátná geometrie
"Dříve, než se vydáme cestou k pochopení významu a symboliky katedrálních staveb, řekněme si alespoň něco málo z toho, co katedrály definuje po stránce posvátné geometrie. Proč bychom to měli udělat? Připomeňme si na začátku této studie uvedený citát sv. Bernarda z Clairvaux, který na otázku:
"Co je Bůh?"
odpověděl:
"Je délkou, šířkou, výškou."
Rozeberme si Bernardovu odpověď z pohledu geometrie.
Základem jsou tzv. Platónská tělesa, informace o nich jsou dnes běžně dostupné, ať v literatuře, nebo na internetu, ale aspoň několik základních informací pro uvedení do problematiky (viz tabulka v knize). Předložené informace pochází z knihy Posvátná geometrie platónských těles Jeanne Ruland a Gudrun Ferenz.
"Význam geometrie nespočívá jen v jejím praktickém využití, nýbrž ve zkoumání věčných a neměnných objektů a následné snaze povznést duši k pravdě."
Platon
Ještě jeden zajímavý citát, který může být podnětný pro studenty Stvoření (všeho) v geometrii:
"Ubi materia - ibi geometria: Tam, kde je hmota, tam je geometrie."
Johannes Kepler
...
Kniha o Zlaté Koruně se ještě zabývá otázkou tzv. čtyř živlů, která byla pravděpodobně nesprávně pochopena z údajného citátu Ježíše Krista, který prý řekl:
hmota = Duch
Ti, kteří nerozuměli tomu, o čem hovoří (na rozdíl od současníků, kteří často už slyšeli o kvantové fyzice a teorii všeho), celou záležitost překroutili a vytvořili tzv. živel země. Teorie čtyř živlů je na celé planetě dost pevně zakotvena, a ono nepochopení vedlo k mnoha v historii známým a neblahým následkům. Stejně jako překroucení polarit, které z této teorie vychází.
Jenomže země je hmota, všechno stvořené - a to všechno stvořené je tvořené třemi esencemi živlů - ohně, vody a vzduchu.
I myšlenka je hmotná.
Nakonec se celá tato záležitost dá přeneseně pochopit pomocí Platónských těles, ale je potřeba něco nechat na hledajících, aby jim to člověk všechno nenaservíroval až pod nos. Bádání je totiž zábavné, je to taková jakási detektivní práce.
A teprve bádáním se člověk učí chápat.
Proto mnoho lidí jim předložené informace prostě nepřijme. Nerozumí jim a ani se o to nesnaží. Je to volba každého.