Tratě a zemské obchodní stezky
Linecká stezka a koněspřežka
Citace:
"Poloha ve středu Evropy předurčovala české země k tomu, aby byly již odedávna křižovatkou významných obchodních cest. Mezi nejvýznamnější patřila severojižní Jantarová stezka, vedoucí od Baltského k Jaderskému moři, procházející přes české země podél řeky Odry, Moravskou branou a následně podél řeky Moravy. Druhou významnou osou byla západovýchodní linie, složená z Řezenské cesty a zjm. Trstenické cesty, jež byly významnými úseky transkontinentální spojnice vedoucí ze západní do východní Evropy s návazností do Asie. Po husitských válkách byla tato západovýchodní spojnice nahrazena alternativní severní trasou Via Regia a Podunajskou trasou.
Na území Čech se většina dálkových stezek paprskovitě rozbíhala z přirozeného centra české kotliny – Prahy – k hranicím země. Na Moravě a v českém Slezsku, které na rozdíl od Čech neměly jedno hlavní centrum, ať již geografické či správní – se křižovatka většiny dálkových stezek patrně nacházela u soutoku řeky Moravy s řekami Jihlavou a Dyjí."
https://cs.wikipedia.org/wiki/Historické_cesty_v_českých_zemích
Obrázek, zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Historické_cesty_v_českých_zemích
Linecká stezka
https://cs.wikipedia.org/wiki/Linecká_stezka
Odbočka Linecké stezky
"V pozdější době vznikla odbočka Linecké cesty nazývaná Kaplická či Cáhlovská stezka, vedoucí z Lince k Cáhlovu (Freistadtu) a odtud přes Dolní Dvořiště, Kaplici, Velešín a Doudleby do Českých Budějovic a dále přes Soběslav a Tábor do Prahy. Proto již v polovině 13. století byla cesta vedoucí Vyšebrodským průsmykem označována jako stará."
Jistě už tušíte, proč tu o tom mluvíme.
Protože známe trasu první koněspřežné železnice u nás, vedoucí právě z Českých Budějovic do Lince.
Porovnejme si to:
Zemská stezka Koněspřežná železnice
České Budějovice České Budějovice
Doudleby
Velešín Velešín
Kaplice Kaplice
Dolní Dvořiště Horní Dvořiště
Freistadt (Cáhlov) Freistadt
Linec Linec
Koněspřežná železnice z Českých Budějovic do Lince
"byla první železnicí u nás.
Měla délku 128,8 km a rozchod koleje 1 106 mm.
Místo lokomotivy v čele vlaku bylo zapřaženo koňské spřežení. Tento způsob dopravy je označován odborně jako "animální trakce".
Provoz byl zahájen v roce 1832."
Zdroj: Co nevíte o železnici, Josef Schrötter a Bohuslav Fultner
Více o koněspřežce najdete zde.