Panel uživatele

Tratě a zemské obchodní stezky

Linecká stezka a koněspřežka

Citace:

"Poloha ve středu Evropy předurčovala české země k tomu, aby byly již odedávna křižovatkou významných obchodních cest. Mezi nejvýznamnější patřila severojižní Jantarová stezka, vedoucí od Baltského k Jaderskému moři, procházející přes české země podél řeky Odry, Moravskou branou a následně podél řeky Moravy. Druhou významnou osou byla západovýchodní linie, složená z Řezenské cesty a zjm. Trstenické cesty, jež byly významnými úseky transkontinentální spojnice vedoucí ze západní do východní Evropy s návazností do Asie. Po husitských válkách byla tato západovýchodní spojnice nahrazena alternativní severní trasou Via Regia a Podunajskou trasou.

Na území Čech se většina dálkových stezek paprskovitě rozbíhala z přirozeného centra české kotliny – Prahy – k hranicím země. Na Moravě a v českém Slezsku, které na rozdíl od Čech neměly jedno hlavní centrum, ať již geografické či správní – se křižovatka většiny dálkových stezek patrně nacházela u soutoku řeky Moravy s řekami Jihlavou a Dyjí."

https://cs.wikipedia.org/wiki/Historické_cesty_v_českých_zemích 

 

Zemské stezky

Obrázek, zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Historické_cesty_v_českých_zemích 

 

Linecká stezka

https://cs.wikipedia.org/wiki/Linecká_stezka  

Odbočka Linecké stezky

"V pozdější době vznikla odbočka Linecké cesty nazývaná Kaplická či Cáhlovská stezka, vedoucí z Lince k Cáhlovu (Freistadtu) a odtud přes Dolní Dvořiště, Kaplici, Velešín a Doudleby do Českých Budějovic a dále přes Soběslav a Tábor do Prahy. Proto již v polovině 13. století byla cesta vedoucí Vyšebrodským průsmykem označována jako stará."

 

Jistě už tušíte, proč tu o tom mluvíme.

Protože známe trasu první koněspřežné železnice u nás, vedoucí právě z Českých Budějovic do Lince.

 

 mapka koněspřežné železnice

Porovnejme si to:

Zemská stezka        Koněspřežná železnice

České Budějovice    České Budějovice

Doudleby

Velešín                    Velešín 

Kaplice                    Kaplice

Dolní Dvořiště          Horní Dvořiště

Freistadt (Cáhlov)    Freistadt

Linec                       Linec

 

Koněspřežná železnice z Českých Budějovic do Lince

"byla první železnicí u nás.

Měla délku 128,8 km a rozchod koleje 1 106 mm.

Místo lokomotivy v čele vlaku bylo zapřaženo koňské spřežení. Tento způsob dopravy je označován odborně jako "animální trakce".

Provoz byl zahájen v roce 1832."

Zdroj: Co nevíte o železnici, Josef Schrötter a Bohuslav Fultner

Více o koněspřežce najdete zde. 

 

 

 

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení