František Křižík
Mladý František Křižík
Obraz: Taťána Ješetová
Narodil se 8. 7. 1847 v Plánici u Klatov a zemřel 22. 1. 1941 ve Stádlci.
Během svého života se stal respektovaným českým elektrotechnikem a vynálezcem s významným podílem na rozvoji elektrizace země.
A přestože ani neodmaturoval na českém reálném gymnáziu v Praze z důvodu nedostatku finančních prostředků na maturitní taxy, byl pro výborný prospěch roku 1866 přijat na pražskou techniku jako mimořádný posluchač.
Křižíka zásadním způsobem ovlivnila jeho práce pro železnici, když nejprve začal pracovat v Kaufmannově továrně na telegrafy a návěstidla. Už v té době začal vynalézat a v roce 1878 sestavil blokovací zařízení, které bránilo srážkám vlaků.
Světově se proslavil svým vynálezem diferenciální obloukové lampy, která byla veřejnosti poprvé představena roku 1881 na výstavě v Paříži. Křižík za ni obdržel zlatou medaili a o jeho patent projevila zájem řada evropských firem.
Oblouková lampa a popis lampy pochází z výstavy ke 120 výročí trati Tábor-Bechyně - František, Elinka a Bechyňka, kterou pořádalo Husitské muzeum v Táboře ve spolupráci s Národním technickým muzeem.
Roku 1884 založil v Praze-Karlíně vlastní továrnu.
V roce 1891 začal v Praze provozovat první elektrickou tramvaj, linka vedla z Letné na pražské výstaviště a byla otevřena v rámci Jubilejní výstavy, kterou celou osvětlil. Byť trať měřila pouhých 800 metrů, stala se opravdovou senzací.
Většího obdivu se však Křižíkovi dostalo za světelnou fontánu na výstavišti, která nyní nese jeho jméno.
Křižíkova fontána na výstavišti. Zdroj fotografie a další podrobnosti o fontáně najdete zde: https://navystavisti.cz/areal/krizikova_fontana/
Již v roce 1896 zprovoznil hlavní část tramvajové linky Florenc-Karlín-Libeň-Vysočany.
Křižíkova továrna svým zařízením vybavila 130 českých elektráren.
Interiér Křižíkovy elektrárny v Táboře na břehu Lužnice. Elektrárna napájela železniční trať Tábor-Bechyně
a v noci osvětlovala Tábor.
Zdroj fotografie: Šechtl a Voseček
Zde: https://sechtl-vosecek.ucw.cz/cz/galerie/krizik/krizik.html
A v roce 1903 vybudoval naši první elektrifikovanou trať z Tábora do Bechyně.
Bechyňka, František Křižík je uprostřed.
Archiv: Šechtl a Voseček
Zdroj fotografie: https://sechtl-vosecek.ucw.cz/cml/desky/deska2471.html
Přes všechny své úspěchy a neúnavnou práci se mu však nevyhnuly problémy, a proto přistoupil k transformaci podniku na akciovou společnost, v níž si ponechal majoritní podíl.
Když se stáhnul do ústraní, žil nejprve u dcery v Bechyni a později u syna na zámku ve Stádlci.
Zemřel ve věku nedožitých 94 let a pohřben je na vyšehradském hřbitově.
František Křižík obdržel za svého života řadu ocenění, stal se císařským radou a doživotním členem Panské sněmovny. Roku 1906 obdržel čestný doktorát technických věd.
Zdroj citace a informací: Nový průvodce po elektrické dráze z Tábora do Bechyně, 2023
Zdroje fotografií a obrázků jsou uvedeny pod nimi.
Miroslav Mareš jako František Křižík před Elinkou (EM 400.001)
Obraz: Taťána Ješetová
František Křižík byl zednářem, členem Lóže Most
"Křižík měl silné vlastenecké cítění, které dával najevo i v dobách zlých, zároveň měl velmi vyvinutý i sociální smysl; ve své továrně praktikoval patriarchální přístup, takže mezi ním - jako Mistrem - a zaměstnanci, které ani v krizích nepropouštěl, panoval osobní vztah."
Zdroj citace a další informace najdete zde: http://www.lmost.cz
František Křižík
Fotografie Ignáce Šechtla a Josefa Jindřicha Šechtla
Zdroj fotografie: https://sechtl-vosecek.ucw.cz/cz/galerie/krizik/krizik.html
Další odkazy
Videa na Youtube




