Železniční trat Tábor - Bechyně

 Železniční stanice Tábor, Bechyňka 

 

Nejnovější zpráva z jara roku 2023 - Bechyňka nebude předrátována!

Historický provoz tedy zůstane na železniční trati Tábor-Bechyně zachován. Modernizace vlaků se však pro tuto trať také připravuje.

 

 

Léto na Bechyňce 2024

Informace najdete na www.cdnostalgie.cz

 

Elinka je opravená a provozuschopná!!!

Vyjede opět na trať, takže se s ní nakonec budete moci svést každou sobotu od 10. srpna do 14. září!

 

Jinak - upozornění pro zájemce - příští rok (2025) se Léto na Bechyňce konat nebude, protože se bude opravovat železniční most přes řeku Lužnici v Táboře. Takže nepromeškejte letošní příležitost!!!

 

Léto na Bechyňce 2024

Každou sobotu v červenci a srpnu vyjede na trať Bobinka!

Elinka pojede podle svých vlastních jízdních řádů - podobně jako v loňském roce. Platí zvláštní jízdné.

Bobinka opět na vybraných pravidelných osobních vlacích. Platí běžný tarif ČD.

 

Remíza v Bechyni 

Bude otevřena ve dnech:

  • 6., 13., 20. a 27. července
  • 10., 17., a 31. srpna
  • vstupné: 30 Kč

 

Mikulášská jízda na trati Tábor-Bechyně se bude konat 7. prosince 2024.

 

Nově bylo vydáno několik publikací o trati Tábor-Bechyně

- ke 120 výročí tratě byl vydán Nový průvodce po elektrické dráze z Tábora do Bechyně. Původní průvodce byl vydán k založení tratě a pořadatelé oslav usoudili, že by bylo vhodné vydat průvodce znovu. Současný průvodce mapuje trať, její okolí a činnost kolem "Bechyňky" a stane se tak dobovým materiálem přibližujícím budoucím generacím naší dobu. Napsala Taťána Ješetová ve spolupráci s kolegy.

Cena průvodce je 80 Kč

- podrobnou a důkladnou publikací mapující Bechyňku jako takovou je pak kniha Martina Žabky Elektrická místní dráha Tábor-Bechyně. Kniha se zabývá čistě tratí a provozem na ní a zahrnuje tak 120 let historie místní dráhy, je doplněná celou řadou fotografií a dalších zajímavých materiálů.

Cena knihy je 990 Kč

 

Obě knihy jsou k zakoupení v Minibaru ČD na pravidelných osobních vlacích vedených Bobinkou v rámci Léta na Bechyňce, dále v remíze ČD v Bechyni. Předpokládá se jejich prodej i v síti ČD Center a na vybraných železničních stanicích.

 

 

 

 

Bobinka, Elinka, Koloběžka

Bobinka............................................Elinka.............................................Koloběžka

 

Více informací najdete na www.cdnostalgie.cz, nebo v aplikaci Vlakem na výlet.

Sledovat také můžete facebook ČD Nostalgie.

 

 

 --------------------------------------------------------------------------

  • Záběry z léta roku 2018

České dráhy

Křižík, Křižíkův vůz, Elinka, Stříbrný šíp, Tábor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nový videospot ČD k Létu na Bechyňce 

- poprvé vysílaný na náměstí T.G.M. v Bechyni na prvním ročníku Toulava Festu.

 

Pohled z vlaku trať Bechyně - Tábor

4 kamery:

  • pohled na trať z čela soupravy
  • pohled na práci strojvedoucího
  • pohled na trať od kol a podvozku
  • pohled na trať z konce soupravy

Video z youtube:

 Autor: Merond22

Zveřejněno na youtube - 25. 06. 2012

Trať z Tábora do Bechyně byla první elektrifikovanou tratí u nás. Je napájena stejnosměrným napětím 1500V.

(bez zvuku / no audio / kein audio / brak dźwięku / pas d'audio)

(2012)

Kategorie Auta a dopravní prostředky

LicenceStandardní licence YouTube
  

Další video z youtube: Železniční trať č. 202 Tábor-Bechyně

Autor: FerovakBrejlovec

Publikováno 18. 8. 2015
Kategorie Auta a dopravní prostředky
Licence Standardní licence YouTube

 


 

trať č. 202    Tábor - Bechyně

František Křižík na fotografii Josefa Jindřicha Šechtla

František Křižík na fotografii Josefa Jindřicha Šechtla

(známé táborské fotografické firmy Šechtl a Voseček)

 

zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/František_Křižík

  

Z historie železničního spojení mezi Táborem a Bechyní 


 

Nástupiště na "Bechyňku" v Táboře

najdete před nádražní budovou!

zastávky:

Horky u Tábora

(odsud snadno dojdete po modré a pak po červené turistické značce na rozhlednu Hýlačka a dále do Sezimova Ústí. Nebo na druhou (napřed modrá, pak červená) kolem Harachovky a řeky Lužnice do Tábora. (Pěkná procházka.)

 

Slapy

Libějice

 

Malšice (Ze stanice Malšice dojdete po modře značené turistické stezce na zříceniny hradů nad řekou Lužnicí - Příběnice a Příběničky. Nebo po žluté až na Stádlecký řetězový most, který je technickou památkou.)

 

Čenkov u Malšic

 

Třebelice (Ze zastávky Třebelice dojdete po modře značené turistické stezce až do Dobronic u Bechyně, kde najdete zříceninu hradu z počátku 14. století. V 16. století byl hrad goticky přestavěn. Po zrušení řádu jezuitů, kteří jej používali jako letní sídlo, byl ponechán svému osudu.  Když budete pokračovat dál po modré dojdete až ke Stádleckému mostu. Po žluté se pak můžete vrátit zpátky do Malšic na železniční stanici.)

 

Všechlapy

 

Bechyňská Smoleč (Tady začíná zeleně značená turistická stezka, která vás provede přírodou kolem rybníků až "Na Bránu", kolem Černice a Černické obory až do Sudoměřic u Bechyně.

V Černici také najdete lovecký zámeček ze druhé poloviny 18.století, a také golfové hřiště.)

Sudoměřice u Bechyně (Cestou zpátky do Bechyňské Smolče.)

 

Bežerovice

 

Bechyně zastávka (Vystupte na zastávce a projděte se po mostě "Duha". Je silniční i železniční zároveň.)

Bechyně (Překrásné městečko, kterémuž náměstí s řadou historických domů dominuje děkanský kostel sv. Matěje, z 13. a 14. století. Dále zde najdete Bechyňský zámek, který je veřejně přístupný a představuje především historicky nejvýznamnějšího majitele panství Petra Voka z Rožmberka. Dalším unikátem je pochopitelně elektrifikovaná trať Ing. Františka Křižíka. A také most "Duha".)

 

 


 

Křižíkova elektrická dráha - stručná historie

 

Pojeďte na výlet do doby, kdy lidé nadšeně tleskali novým technickým vymoženostem a těšili se, že život s nimi bude už jen krásnější. Pojeďte na výlet Bechyňkou!

"Bechyňka", neboli elektrifikovaná železniční trať spojující města Tábor a Bechyni v jižních Čechách, je sice nenápadnou, ale kupodivu doposud báječně sloužící tehcnickou památkou.

Tuto nejstarší elektrickou dráhu v tehdejším Rakousko-Uhersku (a ve střední Evropě) nechalo postravit sdružení s názvem "Družstvo bechyňské dráhy" v roce 1903.

Původně mělo jít o běžnou trať s parním provozem, ale na návrh českého vynálezce inženýra Františka Křižíka byla nakonec postavena levnější a výhodnější trať elektrická. Křižíkova továrna dodala i dva motorové vozy a zajistila napajení trakce stejnosměrným proudem.

Celou 23 km dlouhou trať si můžete snadno projet dodnes, ať už současnými vozy (běžný provoz), nebo těmi původními, navrženými samotným Křižíkem (historické jízdy, většinou o víkendech). Teprve po cestě si dnešní člověk uvědomí, jak ohromnou vymožeností byla ve své době železnice, a pochopí obdiv, jaký k ní lidé na přelomu 19. a 20. století chovali. Pochopí také naivní důvěru tehdejších lidí, že v právě začínajícím 20. století už pro člověka nebude nic nemožné...

Doslovná citace,

zdroj: http://kabinety.tyrsova.cz/dejepis-viii/cesty-do-minulosti/krizikova-elektricka-draha

 

Citace z Wikipedie:

"Elektrická dráha Tábor – Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka, nyní trať 202) byla první elektrifikovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezi tramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka je 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V, trať má normální rozchod 1435 mm."

Další zajímavé informace zjistíte na wikipedii zde.

František Křižík

František Křižík - autorka: T. J. (Tania)

Spolek Bechyňské dráhy

Spolek Bechyňské dráhy, z. s. 

 

 

Zajímavá stránka o Bechyňce:

http://bechynka.wz.cz

- mapa tratě

- foto 

 


 

 

Bechyňská "Duha"

Silniční a železniční most, Bechyňská Duha, Bechyně, trať Tábor-Bechyně

Foto:T.J.

 


Křižíkova fontána

Největší fontána v Praze.

Zde není pochyb, že jde o Křižíkovu fontánu na Holešovickém výstavišti o rozloze 1360m2. Byla vystavena roku 1891, kdy se zde konala Jubilejní zemská výstava. Osvětlení prováděl sám slavný František Křižík a jedná se tedy o skvělou hru světel. Ke stému výročí byla provedena náročná rekonstrukce a bylo nainstalováno 3000 trysek a rozmístěno 1248 podvodních reflektorů. K fontáně vede 110 kilometrů kabelů a tisíce metrů potrubí. V evropském měřítku je fontána opravdovým unikátem.

Zdroj textu:

http://prazskychytrak.cz/?p=360

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení