Železniční trat Tábor - Bechyně
Mikulášská jízda 2022
3. prosince 2022
- železniční trať Tábor-Bechyně
- nadělování ve vlaku
- v Bechyni otevřená remíza! Prohlídka modelového kolejiště a Koloběžky.
Více o akci zde: https://www.cd.cz/vlakem-na-vylet/vylet/taborbechyne/svezte-se-s-mikulasem-certy-a-andely-po-bechynce/17249
Rezervace a prodej jízdenek by měl být spuštěný od 15. listopadu 2022.
Bobinka............................................Elinka.............................................Koloběžka
Více informací najdete na www.cdnostalgie.cz, nebo v aplikaci Vlakem na výlet.
Sledovat také můžete facebook ČD Nostalgie.
--------------------------------------------------------------------------
- Záběry z léta roku 2018
České dráhy
- odkaz na video na facebooku Stříbrný šíp a Elinka v Táboře 30. června 2018
Nový videospot ČD k Létu na Bechyňce
- poprvé vysílaný na náměstí T.G.M. v Bechyni na prvním ročníku Toulava Festu.
Pohled z vlaku trať Bechyně - Tábor
4 kamery:
- pohled na trať z čela soupravy
- pohled na práci strojvedoucího
- pohled na trať od kol a podvozku
- pohled na trať z konce soupravy
Video z youtube:
Autor: Merond22
Zveřejněno na youtube - 25. 06. 2012
Trať z Tábora do Bechyně byla první elektrifikovanou tratí u nás. Je napájena stejnosměrným napětím 1500V.
(bez zvuku / no audio / kein audio / brak dźwięku / pas d'audio)
(2012)
Kategorie Auta a dopravní prostředky
LicenceStandardní licence YouTube
Další video z youtube: Železniční trať č. 202 Tábor-Bechyně
Autor: FerovakBrejlovec
Publikováno 18. 8. 2015
Kategorie Auta a dopravní prostředky
Licence Standardní licence YouTube
trať č. 202 Tábor - Bechyně
František Křižík na fotografii Josefa Jindřicha Šechtla
(známé táborské fotografické firmy Šechtl a Voseček)
zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/František_Křižík
Z historie železničního spojení mezi Táborem a Bechyní
Nástupiště na "Bechyňku" v Táboře
najdete před nádražní budovou!
zastávky:
Horky u Tábora
(odsud snadno dojdete po modré a pak po červené turistické značce na rozhlednu Hýlačka a dále do Sezimova Ústí. Nebo na druhou (napřed modrá, pak červená) kolem Harachovky a řeky Lužnice do Tábora. (Pěkná procházka.)
Slapy
Libějice
Malšice (Ze stanice Malšice dojdete po modře značené turistické stezce na zříceniny hradů nad řekou Lužnicí - Příběnice a Příběničky. Nebo po žluté až na Stádlecký řetězový most, který je technickou památkou.)
Čenkov u Malšic
Třebelice (Ze zastávky Třebelice dojdete po modře značené turistické stezce až do Dobronic u Bechyně, kde najdete zříceninu hradu z počátku 14. století. V 16. století byl hrad goticky přestavěn. Po zrušení řádu jezuitů, kteří jej používali jako letní sídlo, byl ponechán svému osudu. Když budete pokračovat dál po modré dojdete až ke Stádleckému mostu. Po žluté se pak můžete vrátit zpátky do Malšic na železniční stanici.)
Všechlapy
Bechyňská Smoleč (Tady začíná zeleně značená turistická stezka, která vás provede přírodou kolem rybníků až "Na Bránu", kolem Černice a Černické obory až do Sudoměřic u Bechyně.
V Černici také najdete lovecký zámeček ze druhé poloviny 18.století, a také golfové hřiště.)
Sudoměřice u Bechyně (Cestou zpátky do Bechyňské Smolče.)
Bežerovice
Bechyně zastávka (Vystupte na zastávce a projděte se po mostě "Duha". Je silniční i železniční zároveň.)
Bechyně (Překrásné městečko, kterémuž náměstí s řadou historických domů dominuje děkanský kostel sv. Matěje, z 13. a 14. století. Dále zde najdete Bechyňský zámek, který je veřejně přístupný a představuje především historicky nejvýznamnějšího majitele panství Petra Voka z Rožmberka. Dalším unikátem je pochopitelně elektrifikovaná trať Ing. Františka Křižíka. A také most "Duha".)
Křižíkova elektrická dráha - stručná historie
Pojeďte na výlet do doby, kdy lidé nadšeně tleskali novým technickým vymoženostem a těšili se, že život s nimi bude už jen krásnější. Pojeďte na výlet Bechyňkou!
"Bechyňka", neboli elektrifikovaná železniční trať spojující města Tábor a Bechyni v jižních Čechách, je sice nenápadnou, ale kupodivu doposud báječně sloužící tehcnickou památkou.
Tuto nejstarší elektrickou dráhu v tehdejším Rakousko-Uhersku (a ve střední Evropě) nechalo postravit sdružení s názvem "Družstvo bechyňské dráhy" v roce 1903.
Původně mělo jít o běžnou trať s parním provozem, ale na návrh českého vynálezce inženýra Františka Křižíka byla nakonec postavena levnější a výhodnější trať elektrická. Křižíkova továrna dodala i dva motorové vozy a zajistila napajení trakce stejnosměrným proudem.
Celou 23 km dlouhou trať si můžete snadno projet dodnes, ať už současnými vozy (běžný provoz), nebo těmi původními, navrženými samotným Křižíkem (historické jízdy, většinou o víkendech). Teprve po cestě si dnešní člověk uvědomí, jak ohromnou vymožeností byla ve své době železnice, a pochopí obdiv, jaký k ní lidé na přelomu 19. a 20. století chovali. Pochopí také naivní důvěru tehdejších lidí, že v právě začínajícím 20. století už pro člověka nebude nic nemožné...
Doslovná citace,
zdroj: http://kabinety.tyrsova.cz/dejepis-viii/cesty-do-minulosti/krizikova-elektricka-draha
Citace z Wikipedie:
"Elektrická dráha Tábor – Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka, nyní trať 202) byla první elektrifikovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezi tramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka je 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V, trať má normální rozchod 1435 mm."
Další zajímavé informace zjistíte na wikipedii zde.
František Křižík - autorka: T. J. (Tania)