Situování klášterů a gotická architektura.

Klášter Zlatá Koruna

 

 

Situování klášterů

Zdroj:     Centrum pozitiv     http://www.pozitivni-energie.cz/energie.html 

Citát:

   "Nelze pochybovat o tom, že při stavbě cisterciáckých klášterů byly využity poznatky megalitické kultury. Jejich situování do blízkosti vodních toků jim zajišťovalo neustálý energetický kontakt a voda přiváděná rourami pod kostely umožňovala provádět energetickou regulaci hmoty stavby stejným způsobem jako u četných megalitických staveb.

Tvar cisterciáckých kostelů byl velmi vysoký, štíhlý a nepřiměřeně velký pro 12 až 30 mnichů (po dosažení tohoto množství řeholníků řád začal budovat další klášter v nové lokalitě). Věž kostela zřejmě plnila stejnou energetickou funkci jako vztyčený menhir a mohla by být dána do souvislosti s fenoménem, který fyzika nazývá "sání hrotem ".

Z energetického hlediska není nijak náročné najít pro stavbu kostela vhodné místo v České republice, kde naprší ročně asi 600 litrů vody na metr čtvereční, se na ploše potřebné pro stavbu chrámu téměř všude nalézá několik pod zemních vodních pramenů.

Také zelené kameny, zdánlivě nesouměrně za budované do zdi místností cisterciáckých klášterů, nebyly použity náhodně. Šlo o kameny s vysokým obsahem mědi, které byly již v dávné historii využívány k energetické regulaci. Cisterciáci byli příslušníci mnišského řádu katolické církve, který se v roce 1098 oddělil od mni­chů Benediktovy řehole (benediktinů). Cisterciáci se mimo jiné stali šiřiteli gotiky a v místech svého působení zaváděli nové zemědělské metody.

Charakteristické znaky megalitických staveb jsou nejlépe dokumentovatelné na chartreské gotické katedrále, která byla postavena v místě, kde se nachází hluboká studna, jejíž vodě byla připisována zázračná síla již v předkřesťanských dobách. Katedrála byla tedy postavena v energetickém prostoru podzemního pramene a hmota stavby je neustále doplňována jeho energií (za předpokladu, že pramen dosud existuje). Od 11. do 13. století stála nedaleko budova, ve které poutníci zachovávali zvyk převzatý z antických inkubačních rituálů: spali po devět dní v blízkosti pramene, aby dosáhli uzdravení.

   Cisterciáci si praktiky z megalitických staveb nevymysleli, ale převzali je od svých předchůdců a předávali je dále. Tajemství megalitických staveb, klášterů, kostelů a katedrál je skryto ve větě "Energii tekoucí vody lze akumulovat v jiné hmotě". Je těžké pochopit, jak tato důležitá informace mohla zůstat několik tisíciletí utajena."

Konec citátu.


  

Posvátné číslo a původ civilizace

(Tajemství čísel v historii)

autor:    Richard Heath

(vydáno Levné knihy, 2008)

překlad: Radka Mornštajnová
ISBN 978-80-7309-567-3

 

str. 171

Citát:

"Byli Bernard z Clairvaux a řády cisterciáků a templářů posedlí určitým druhem tajemných vědomostí, které získali ve Svaté zemi? Na základě určitých indicií se lze domnívat, že gotická architektura je projevem tajné moudrosti. Existuje řada knih, které se zabývají tradičním uměním a zejména výkladem posvátné geometrie v architektuře gotických katedrál.

Za ukázku využití tradičních znalostí v architektuře je obecně považována katedrála v Chartres.

I když byl Bernard ve své době velmi vlivnou osobností v mnoha kulturních oblastech, stavitelství katedrál získalo svoji konečnou podobu až po jeho smrti. Propojení mezi architekturou a tajnými znalostmi se vyvíjelo pouze krátce a v dobových projektech se projevilo jen velice málo. Vznikly však stavby, které dodnes uchvacují svojí hloubkou a dokonalým řešením, v němž se skrývá tradiční umění. Základ jejich architektury však nepochází z křesťanského učení. Tradiční starověké znalosti se promítly do křesťanství a vytvořily styl, kterému se později začalo říkat "gotický" sloh.

...

Ve spise L'acoustique cistercienne et l'unité sonore Hubert Larcher popisuje, jak se Bernardem prosazovaná filozofie uplatnila v řadě kaplí, které jsou pro svou jedinečnou akustiku ceněné dodnes. Nejznámější jsou stavby ve Fontenay a Thoronet.

V nich zazníval zejména cisterciácký chorál, jenž je strohou verzí gregoriánských a benediktinských liturgických zpěvů. Interiér staveb se příliš nepodobá rozlehlým prostorům pozdějších katedrál. Kaple spíš připomínají burgundské kostely s válcovitou střechou, v jejichž architektuře se objevuje zlatý řez a uvnitř kterých se každý tón rozléhá se stejnou intenzitou."

V knize najdete detailní rozbory a nákresy.

(Také klášterní chrám ve Zlaté Koruně je proslulý svou výbornou akustikou a skvěle zachovalými barokními varhanami. Každé léto se tam pořádají varhanní koncerty. Je to krásný zážitek.)

 


 

Nákres gotického kostela z knihy:

Gotika - architektura, sochařství, malířství

  

Vydalo nakladatelství Slovart, 2000
z německého originálu Gotik

ISBN 80-7209-248-0

vlastní úprava

 

Nákres gotického kostela

 


 

Vznik gotické architektury?

Zatím se zdá být nevyřešená hádanka vzniku gotické architektury. Velice dobře je znám původ románské architektury: "jeho stopu lze vysledovat od stavby ke stavbě, od jednoho údobí k druhému. Gotika však dosud vždy unikala pokusům o přesné stanovení svého původu. Zůstává nevyřešena otázka její historie. Objevila se náhle a bez tápavých počátků kolem roku 1130. Za pár let byla na vrcholu, jako by přišla předem hotová a úplná, bez pokusů a omylů... Je úžasné, že se ihned našel dostatek mistrů, řemeslníků a stavitelů, takže za necelé století vzniklo přes osmdesát monumentálních staveb."

 

Louis Charpentier

Mysterium katedrály v Chartres

ISBN 80-901741-5-9

Nakladatelství Půdorys

Praha 1995

 


 

Jak temný byl středověk?

Louis Charpentier se nad tím zamýšlí ve své knize Mysterium templářů:

"V letech 1000 až 1300 byly ve Francii postaveny všechny významnější katedrály, kostely a kláštery. Za tři sta let! Téměř všechny byly nejen vystavěny, nýbrž dokonce několikrát přestavěny.

Zauvažujte, prosím, nad tím, že od 14. století, tedy za dalších 600 let, bylo ve Francii postaveno pouze něco přes padesát architektonicky cenných památek, a to ještě hlavně hradů a zámků.

Obávám se, že za posledních sto padesát let už žádná, navzdory tomu, že máme vysokou školu výtvarných umění. Kolik generací zedníků, kameníků a tesařů bychom museli mít, aby vznikla podobná mistrovská díla, jakými jsou katedrála v Chartres nebo v Amiensu?

Přitom to vypadá, jako by mistři středověku - temného, jak se říká - získali své znalosti a dovednosti náhle nebo je měli od narození. Řekněte, že to byli géniové? Pak si ale spočtěte, kolik by těch géniů muselo být, aby postavili takové množství ohromných budov, jak je dnes známe. A kolik jich přitom už neextistuje, protože byly opotřebovány, opuštěny nebo zničeny!"

 

str. 46

Louis Charpentier

Mysterium templářů

Argo ISBN 80-7203-798-6

Půdorys ISBN 80-86018-29-6

Praha 2006

 

 

Zlatá Koruna - Tania's  Secret

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení