Železniční trat Tábor - Bechyně

 Železniční stanice Tábor, Bechyňka

 

 

 

 

Léto na Bechyňce - 17. 6. - 17. 9. 2017

 

 

  • České dráhy pro letní sezónu 2017 připravují oblíbené jízdy historickými vlaky.
    • Každý víkend na vybraných pravidelných spojích historický vlak s lokomotivou "Bobinka"
    • 17. června., 1., 5., 15. a 29. července., 12. a 26. srpna., 9., 16. a 17. září zvláštní jízdy elektrickým vozem "Elinka"

 

Informace jsou uveřejněny zde:

http://old.cd.cz/zazitky/kam-na-vylet/1657-leto-na-bechynce-2017 - přístupné z webu www.cd.cz část Vlakem za zážitky nebo www.cd.cz/nostalgie

a zde:

http://old.cd.cz/jihocesky-kraj/nostalgicke-vlaky/-28849/ - přístupné z webu www.cd.cz/jiznicechy.

 

Najdete tam akce měst a další nápady na výlety, které můžete spojit s výletem Elinkou nebo Bobinkou.

Dále také letáčky s jízdními řády ke stažení a historii tratě - ČJ, NJ i AJ.

 

Nový videospot ČD k Létu na Bechyňce 

- poprvé vysílaný na náměstí T.G.M. v Bechyni na prvním ročníku Toulava Festu.

 

 

Pohled z vlaku trať Bechyně - Tábor

4 kamery:

  • pohled na trať z čela soupravy
  • pohled na práci strojvedoucího
  • pohled na trať od kol a podvozku
  • pohled na trať z konce soupravy

 

 

Modelové kolejiště, Bechyňka

 

 

 

 

 

Křižík, Elinka, jízdy Křižíkem, jízdy Elinkou, zvláštní jízdy, Tábor-Bechyně

 

 

 

 

Jízdy zvláštních a nostalgických vlaků v Jihočeském kraji sledujte na www.cd.cz/jiznicechy

 

 

Bobinka na trati Tábor-Bechyně, jízdy historickým vlakem, lokomotiva E422

 

 

 

 

Video z youtube:

 Autor: Merond22

Zveřejněno na youtube - 25. 06. 2012

Trať z Tábora do Bechyně byla první elektrifikovanou tratí u nás. Je napájena stejnosměrným napětím 1500V.

(bez zvuku / no audio / kein audio / brak dźwięku / pas d'audio)

(2012)

Kategorie Auta a dopravní prostředky

LicenceStandardní licence YouTube
 

 

 

Další video z youtube: Železniční trať č. 202 Tábor-Bechyně

Autor: FerovakBrejlovec

 

Publikováno 18. 8. 2015
Kategorie Auta a dopravní prostředky
Licence Standardní licence YouTube

 

 

 


 

trať č. 202    Tábor - Bechyně

 

 

František Křižík na fotografii Josefa Jindřicha Šechtla

František Křižík na fotografii Josefa Jindřicha Šechtla

(známé táborské fotografické firmy Šechtl a Voseček)

 

zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/František_Křiž%C3%ADk

 

 

Z historie železničního spojení mezi Táborem a Bechyní 

 

 

 

 


 

Nástupiště na "Bechyňku" v Táboře

najdete před nádražní budovou!

  

zastávky:

Horky u Tábora

(odsud snadno dojdete po modré a pak po červené turistické značce na rozhlednu Hýlačka a dále do Sezimova Ústí. Nebo na druhou (napřed modrá, pak červená) kolem Harachovky a řeky Lužnice do Tábora. (Pěkná procházka.)

 

Slapy

Libějice

 

Malšice (Ze stanice Malšice dojdete po modře značené turistické stezce na zříceniny hradů nad řekou Lužnicí - Příběnice a Příběničky. Nebo po žluté až na Stádlecký řetězový most, který je technickou památkou.)

 

Čenkov u Malšic

 

Třebelice (Ze zastávky Třebelice dojdete po modře značené turistické stezce až do Dobronic u Bechyně, kde najdete zříceninu hradu z počátku 14. století. V 16. století byl hrad goticky přestavěn. Po zrušení řádu jezuitů, kteří jej používali jako letní sídlo, byl ponechán svému osudu.  Když budete pokračovat dál po modré dojdete až ke Stádleckému mostu. Po žluté se pak můžete vrátit zpátky do Malšic na železniční stanici.)

 

Všechlapy

 

Bechyňská Smoleč (Tady začíná zeleně značená turistická stezka, která vás provede přírodou kolem rybníků až "Na Bránu", kolem Černice a Černické obory až do Sudoměřic u Bechyně.

V Černici také najdete lovecký zámeček ze druhé poloviny 18.století, a také golfové hřiště.)

Sudoměřice u Bechyně (Cestou zpátky do Bechyňské Smolče.)

 

Bežerovice

 

Bechyně zastávka (Vystupte na zastávce a projděte se po mostě "Duha". Je silniční i železniční zároveň.)

Bechyně (Překrásné městečko, kterémuž náměstí s řadou historických domů dominuje děkanský kostel sv. Matěje, z 13. a 14. století. Dále zde najdete Bechyňský zámek, který je veřejně přístupný a představuje především historicky nejvýznamnějšího majitele panství Petra Voka z Rožmberka. Dalším unikátem je pochopitelně elektrifikovaná trať Ing. Františka Křižíka. A také most "Duha".)

 

 

 


 

Křižíkova elektrická dráha - stručná historie

 

Pojeďte na výlet do doby, kdy lidé nadšeně tleskali novým technickým vymoženostem a těšili se, že život s nimi bude už jen krásnější. Pojeďte na výlet Bechyňkou!

 

"Bechyňka", neboli elektrifikovaná železniční trať spojující města Tábor a Bechyni v jižních Čechách, je sice nenápadnou, ale kupodivu doposud báječně sloužící tehcnickou památkou.

 

Tuto nejstarší elektrickou dráhu v tehdejším Rakousko-Uhersku (a ve střední Evropě) nechalo postravit sdružení s názvem "Družstvo bechyňské dráhy" v roce 1903.

 

Původně mělo jít o běžnou trať s parním provozem, ale na návrh českého vynálezce inženýra Františka Křižíka byla nakonec postavena levnější a výhodnější trať elektrická. Křižíkova továrna dodala i dva motorové vozy a zajistila napajení trakce stejnosměrným proudem.

 

Celou 23 km dlouhou trať si můžete snadno projet dodnes, ať už současnými vozy (běžný provoz), nebo těmi původními, navrženými samotným Křižíkem (historické jízdy, většinou o víkendech). Teprve po cestě si dnešní člověk uvědomí, jak ohromnou vymožeností byla ve své době železnice, a pochopí obdiv, jaký k ní lidé na přelomu 19. a 20. století chovali. Pochopí také naivní důvěru tehdejších lidí, že v právě začínajícím 20. století už pro člověka nebude nic nemožné...

 

Doslovná citace,

zdroj: http://kabinety.tyrsova.cz/dejepis-viii/cesty-do-minulosti/krizikova-elektricka-draha

 

 

Citace z Wikipedie:

 

"Elektrická dráha Tábor – Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka, nyní trať 202) byla první elektrifikovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezi tramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka je 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V, trať má normální rozchod 1435 mm."

 

Další zajímavé informace zjistíte na wikipedii zde.

 

 

 

František Křižík

František Křižík - autorka: T. J. (Tania)


 

Zajímavá stránka o Bechyňce:

http://bechynka.wz.cz

- mapa tratě

- foto

 

 

 


Černice

- lovecký zámeček

 

Černice, lovecký zámeček, Bechyně

zdroj:

http://www.hrady.cz

 

 

Bechyňská "Duha"

Silniční a železniční most, Bechyňská Duha, Bechyně, trať Tábor-Bechyně

Foto:T.J.

 


Křižíkova fontána

Největší fontána v Praze.

Zde není pochyb, že jde o Křižíkovu fontánu na Holešovickém výstavišti o rozloze 1360m2. Byla vystavena roku 1891, kdy se zde konala Jubilejní zemská výstava. Osvětlení prováděl sám slavný František Křižík a jedná se tedy o skvělou hru světel. Ke stému výročí byla provedena náročná rekonstrukce a bylo nainstalováno 3000 trysek a rozmístěno 1248 podvodních reflektorů. K fontáně vede 110 kilometrů kabelů a tisíce metrů potrubí. V evropském měřítku je fontána opravdovým unikátem.

Zdroj textu:

http://prazskychytrak.cz/?p=360