Posvátná geometrie staveb

z knihy   

Posvátné číslo a původ civilizace

(Tajemství čísel v historii)

 

autor: Richard Heath

(vydáno Levné knihy, 2008)
překlad: Radka Mornštajnová

ISBN 978-80-7309-567-3

 

Příspěvek obsahuje citace z této knihy.

 

 

Posvátná geometrie staveb

 

 

Nyní předpokládáme, že architektura posvátných staveb měla čistě symbolický význam.

 

Ale "účel posvátné stavby spočívá v tom, že svým postavením a architekturou je schopna spolupodílet se na ritech, které se v ní odehrávají. Pokud je ovšem posvátná geometrie založena na prvotních principech, které mají schopnost změnit lidskou zkušenost nebo alespoň "způsob uvažování", pak jsou tyto tradice nedělitelnou součástí těchto staveb."

 

Autor zde předkládá důkazy, že středověká geometrie byla založená na čísle šest (jak v historii lidé k číslům došli dokládá autor v rozsáhlých a názorných kapitolách pojednávajících o "Nebeských číslech", "Základu měření" a "Modelu Země").

 

Jako příklad uvádí katedrálu v Chartres:

"Katedrála v Chartres uchvacuje celá pokolení lidstva právě svou jedinečnou architekturou. Stavba vznikla na základě předkřesťanských metod, kterých církev podvědomě využila. Podobně je i planeta Merkur obsažena v podvědomí lidí."

 

Ukazuje, jak se se středověká geometrie stala základem a předlohou pro všechny druhy posvátných míst a budov.

Tento numerický archetyp, podle něj, ovlivňuje naše myšlení i pocity.

"Ikonografické znázornění bohů a andělů vzniklo převedením archetypů a posvátného vědomí do lidské podoby. Tak se postupně zrodilo moderní náboženství, které zamaskovalo numerickou povahu archetypů, popřípadě ji úplně odsoudilo k zapomnění."

....

 

Pro gotický sloh je typický lomený oblouk.

"Přestože tento prvek v islámské architektuře existoval už odedávna, říká se mu velmi často gotický oblouk. Jeho základní tvar je totožný s částí symbolu Vesica Pisces, který se skládá ze dvou navzájem se protínajících kruhů. I v tomto útvaru je obsažena odmocnina čísla tři (v poměru šířky k výšce). Pokud bychom postupně zkracovali vzdálenost středů těchto kruhů, dokud by úplně nesplynuly, vznikla by celá řada různých lomených oblouků."  (v knize obr. 7.7, str. 155)

"V závislosti na jejich ostrosti můžeme v gotických budovách najít různě široké oblouky, které mají stejný geometrický základ."

 

Síť rovnostranných trojůhelníků

Patří mezi méně výrazné jevy gotické architektury. Tyto trojúhelníky vznikají na "kříži" v srdci katedrály - "v místě, kde se hlavní chrámová loď protíná s příčnou lodí (bez ohledu na jiné boční struktury). Architektonický plán katedrály v Chartres se odvíjí od zmíněné centrální části. Pokud má vodorovná část kříže délku jedna, pak osm centrálních sloupů definuje délku svislé části jako odmocninu ze tří. Střed je základem modelu, na jehož principech stojí rozvržení celé stavby. Model je založen pouze na bodech odvozených z rozvoje  "ad triangulum" mřížky. Ačkoliv existuje celá řada architektonických variant, odmocnina ze tří představuje  "základní kámen" všech gotických kostelů."  (obr 7.8, str. 156 knihy)

 

"Románský sloh, který gotice předcházel, vycházel z harmonie poměrů celých čísel.

Katedrála v Chartres stojí na místě, kde dříve stávala románská bazilika, kterou ve 12. století zničila série požárů."

 

Více zjistíte důkladným prostudováním knihy - a pokud vás tohle téma zajímá, pak pro vás bude právě tahle kniha to pravé.

 

A ještě něco málo z téže knihy k umísťování posvátných křesťanských staveb, str. 158.

 

"Křesťanské budovy vyrostly na posvátných místech pohanů nejen z důvodu definitivní likvidace starých kutlů, ale především proto, aby si podřídily božskou energii Země. 

Alegoricky je tento proces znázorněn jako vítězství mytického hrdiny nad drakem. 

Středověké architektuře se také pomocí numerických vztahů vnitřních planet podařilo vyjádřit archetypální prostor. Těmto metodám se také říká "objektivní umění" - mají schopnost předat poselství takovým způsobem, že jsou srozumitelná pro lidský mozek, který na základě těchto informací vytváří představu prostoru.

 

Pod zemským povrchem se nacházejí chtonické (= podsvětní) prostory Matky Země. V těchto pravěkých popřípadě starověkých skalních kryptách, které byly často zasvěceny Černé Madoně, pramenila léčivá voda. Alegorií vertikály vyvěrající z podsvětního lůna Země se stal tvar pětiúhelníku - abstraktní symbol ženství a Venuše.

 

Tajuplné příběhy a symbolika jsou pouze alternativní způsoby, jak proniknout do starověkých mystérií. Diskontinuita v historii, obzváště ve vývoji od pravěku po současnost, je jen zdánlivá a její existenci uznávají pouze existencionalisté. Podstata symbolů se ve skutečnosti téměř nezměnila - vystupují pouze pod jinými názvy. Náboženská architektura je protknuta archetypy, které vycházejí z nebe a základního rozdělení vesmíru podle posvátné geometrie."

 

 

 

Bývalý benediktinský opatský kostel Saint-Remi

 

"Remeš je i dnes nejpůsobivějším příkladem propojování různě starých částí stavby, a to v opatském kostele Saint-Remi. V tomto kostele, obnoveném po poškození za první světové války, byl přechováván údajně anděly přinesený svatý olej, který sloužil k pomazání králů. Kromě toho zde byl pochován svatý Remigius, který tímto olejem pokřtil Chlodvíka, zakladatele křesťanského království Francie. Remigius a Dionýsius hráli ve francouzském královském kultu podobně významné role."

 

 

Katedrála v Remeši

 

Katedrála v Remeši (Marne), bývalý benediktinský opatský kostel Saint-Remi

foto: archiv T.J.

 

"Vnější vzhled chóru zastiňuje všechny starší stavby: vidíme nejen již známé dekorativní odstupňování shora dolů, nýbrž je zde také poprvé jasně patrné, že tato monumentální architektura sestává téměř jen z oken a nanejvýš minimální hmoty zdiva. Stabilitě slouží mohutně působící, ale přesto velmi tenké opěrné pilíře a oblouky, které ponechávají volný pohled na všechna okna a vydávají hrdé svědectví o zvládnutí statických problémů."

 

Remešská katedrála, gotická architektura

Katedrála v Remeši (Marne), bývalý benediktinský opatský kostel Saint-Remi

foto: archiv T.J.

 

"Přestavba opatského kostela začala ve druhé polovině šedesátých let 12. století západním průčelím, jehož původní horní závěr se sice nedochoval, obě spodní podlaží ovšem stále ještě dokládají jasnou ideu stavební koncepce. Nové části se pnou mezi dvěma staršími postranními věžemi, od nichž vychází stupňování bohatství motivů, reliéfů a prosvětlení. Hlavní portál je charakteristicky rámován dvěma sloupovými dříky, které se stále jako "leitmotiv" objevují také v interiéru kostela."

 

 

Popisky obrázků jsou doslovnou citací z knihy Gotika - architektura, sochařství, malířství

Vydalo nakladatelství Slovart, 2000

z německého originálu Gotik

ISBN 80-7209-248-0


Chartres

Chartres, katedrála, gotická architektura

 

Chartres - katedrála, gotická architektura

 

zdroj plánku a fotografie katedrály v Chartres

www.faculty.de.gcsu.edu

 

Katedrála v Chartres, jejíž plné jméno zní Cathédrale Notre-Dame de Chartres) se nachází ve středověkém městě Chartres, asi 50 km od Paříže.

Nejen, že je považována za jeden z největších stavitelských úspěchů v dějinách architektury, ale má také téměř dokonale zachovalé detaily.

Sochy na portálu zůstaly neporušené. Nádherné vitráže v oknech jsou původní.

Chartreská katedrála je tak jediným skoro dokonalým dokladem, který ukazuje jak katedrály mohly vypadat v době jejich dostavění.

 

Tato katedrála je také oblíbeným poutním místem již od středověku.

 

více najdete na:

http://result.iminent.com/

pemonitorhosted/ws

/redir/qcat%3DWeb/

qcoll%3Dsource/qkw%

3DChartres%2520

Cathedral