Elinka

 

František Křižík, jehož jméno je pevně spojeno s železniční tratí Tábor-Bechyně, byl významným českým elektrotechnikem, podnikatelem a vynálezcem - zvaným "Český Edison". Proslavil se nejen Světelnou Křižíkovou fontánou v Praze na Výstavišti a výstavbou první městské elektrárny v Českých zemích v Praze na Žižkově, nebo sestrojením první elektrické lokomotivy na první elektrifikované dráze Tábor-Bechyně, ale také sestrojením tří modelů elektromobilů! Například Křižíkův elektromobil plugin-hybrid se dvěma motory na zadních kolech byl sestrojen už v roce 1895.

 

Křižíkova Elinka jezdila v pravidelném provozu na nejstarší elektrifikované trati v tehdejším Rakousku-Uhersku - na trati z Tábora do Bechyně.

 

M 400.01 (současné označení) je čtyřnápravový vůz se dvěma kabinami strojvedoucího, zavazadlovým oddílem a dvěma oddíly pro cestující. Když došlo ke změně napájecího systému, byl upraven i tento vůz. Po rekonstrukci je hlavní kontrolér umístěn pod podlahou vozu. 

 

Vůz má šest sériových, jedenáct paralelních a sedm brzdových stupňů. Je vybaven tlakovou brzdou a nyní je jediným dochovaným vozem. 

 

Dodnes provozuschopný exponát je od roku 1974 majetkem Národního technického muzea.

 

 

Technické parametry vozu

 

  • Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
  • Rozchod 1 435 mm
  • Napěťová soustava 1 500 V ss po rekonstrukci
  • Napětová soustava před rekonstrukcí 2x700 V
  • Délka vozu přes nárazníky 13 900 mm
  • Trvalý výkon 164 kW
  • Rozvor 10 500 mm
  • Rozvor podvozku 2 000 mm
  • Výška 3 770 mm
  • Šířka 3 000 mm
  • Max. výkon 221 kW
  • Maximální rychlost 50 km/h
  • Hmotnost soupravy 27 t
  • Výrobce a rok výroby Ringhoffer Praha 1905 (reko 1938)
     

 

Fotogalerie

(archiv T. J.)