Fotogalerie opatství Zlaté Koruny

Zlatá Koruna - cisterciácký klášter, fotogalerie, historie, zajímavosti, turistické cíle

 

 

 

 

Popisky jsou z knihy "Obnova a restaurování opatství kláštera Zlatá Koruna".

Fotografie, není-li uvedeno jinak, jsou z mého archívu.

 

 

 

 

str. 28

 

"Prostranství dvora a přístupové cesty bylo vydlážděno valouny dle nálezové situace, frekventovaná trasa byla doplněna mohutnými placáky. Sporé pozůstatky staré valounové dlažby byly zdokumentovány, ucelenější část se pak ochránila separací a zakryla novou dlažbou."

 

Klášter Zlatá Koruna - fotogalerie, historie, zajímavost

 

str. 29

 

" Severozápadní průčelí věžové brány.

Restaurovaná partie s renesanční iluzivní rustikou, jež prolíná přes pásové orámování barokního původu. Plně se zde respektovala nálezová situace, zachovala se zřetelnost odlišení doplňků od originálu. Ponechány a do celkového obrazu zapojeny byly pozůstatky vápenných nátěrů, které se z renesančního podkladu postupně setřely povětrnostními vlivy. Povrchy omítek tvořících podklad či okolí výtvarně pojednané ploše jsou nedílnou součástí celku. Je jim věnována stejná pozornost jak z hlediska technologického a řemeslného, tak z hlediska prezentace. Jen tak se docílilo věrohodného působení samotného výtvarného motivu i architektury jako celku. Promýšlení a opakované odzkoušení způsobu provedení retuší volných ploch, zejména v případech řešení rozsáhlejších doplňků, je tedy významnou součástí restaurátorské práce. Tady skutečně nelze mechanicky přepisovat teoretické poučky či stereotypy z běžné stavební praxe, které se bohužel tak často uplatňují i v památkové péči."

 

Severozápadní průčelí věžové brány opatství ve Zlaté Koruně, klášter, fotogalerie, historie, zajímavost

 

 

str. 27

 

"Vstup do budov opatství z nádvoří.

V rámci restaurování dvorní fasády byly zafixovány nejen veškeré dochované omítky (zejména originální sgrafitová výzdoba a souvrství vápenných nátěrů), ale byla též respektována novodobá oprava části sgrafitové výzdoby, provedená ve 40. letech 20. století arch. J. Šebkem. Transparentní polychromie vychází z nálezové situace, přičemž zvolené pojetí umožňuje, abychom při bližších pohledech zřetelně rozlišili originál od doplňku, aniž by však byl popřen požadavek na zachování kontinuity celkového obrazu. Exteriér byl doplněn řemeslně precizně provedenou lucernou barokního typu v tvarosloví dle dochovaných historických předloh."

 

Zlatá Koruna, cisterciácký klášter, opatství