Lesní železnice v Poiana Micului

úzkokolejka

 

 

Retrospektíva Slovakov - Jozef Jurášek

str. 63

 

 

  • Parní lokomotiva dopravovala kulatinu z pralesů v údolí říčky Humor.
  • Železniční trať byla dlouhá 25 kilometrů a vedla z Gura Humorului do Poiany Micului. 
  • Trať byla vystavěná v roce 1897 a byla v provozu do roku 1917.

 

 

Ze strany 72 téže knihy (překlad T. J.):

 

 

Úpadek koňské éry v Poiana Micului

 

Jak jej známe, v druhé polovině 19. století se objevil nový fenomén tažné síly - "lokomotiva". Začaly se budovat železnice, výrobky bylo možné rychleji přepravovat k zákazníkům, a tak se kůň, jako tažné zvíře pomalu vzdalovalo do pozadí...

 

I v Bukovině, odkud bylo nutné stále víc a víc vyvážet dřevo, to tak nemohlo zůstat a moderní technika pronikla do tichých a zapomenutých končin... V době, kdy na celém území Uherska vznikla první koňská železnice z Bratislavy do Trnavy, tak v Bukovině už bylo 15  úzkokolejných lesních železnic o délce 81 kilometrů. Podobně jako z Bratislavy do Trnavy železniční vagóny tahali koně, tak v daleké Bukovině usilovní rakouští vykořisťovatelé (exploatátoři) už stačili do lesů a údolí vzdálené provincie zavést 366 km lesních železnic, které byly obsluhovány parními lokomotivami.

 

Pokud jde o Poianu Micului, tak i zde vybudovali horskou lesní železnici, tedy asi 25 km lesní železnice, která tam sloužila až do konce 1. světové války. Poté tuto horskou železnici demontovali Rumuné a přemístili ji na jiné místo, pravděpodobně do provincie Moldova.....

 

 

Jiný zdroj informace

Zde http://www.bucovina-forestiera.ro/article/transportul-lemnului-in-bucovina/ je uvedeno, že trať byla dlouhá 22,9 km, a že byla odstraněna Rakušany během první světové války. Materiál byl využit k vytvoření strategické linie Iacobeni-Cirlibaba.

 

"În anii războiului, calea ferată Gura Humorului-Poiana Micului, în lungime de 22,9 km a fost demontată de austrieci, materialul fiind folosit la construirea liniei strategice Iacobeni-Cîrlibaba."

 

 

Úzkokolejná železnice

 

Je možné, že trať byla o rozchodu 760 mm, neboť v tomto rozchodu jsou i další úzké lesní železnice - alespoň dle seznamu zde http://www.uzkokolejky.estranky.cz/clanky/rumunsko---romania.html .

 

 

 

 

 

310 jezdily i v Bukovině

 

- jen ne na lesní trati  z Guru Humorului do Poiany Micului

- zde jezdila úzkorozchodná lokomotiva, která svým baňatým komínek 310 připomíná

 

 

 

Kniha Parní lokomotivy řady 310.0

J. Koutný, M. Leštinský

 

str. 156

 

Citace:

Pohledem na historickou mapu Rakousko-Uherska a mapu Evropy po 1. světové válce (kdy byla Miculanská lesní železnice demontována a přemístěna, pozn. T. J.) lze zjistit, proč část lokomotiv převzala v roce 1918 rumunská železniční správa CFR. Přičleněním Bukoviny k svému území získalo Rumunsko 26 strojů, po započtení dodatečného přírůstku z Rakouska (97.10) lze vykázat celkem 27 lokomotiv, kterým CFR ponechaly původní řadu 97. Zůstaly tu i první a třetí vyrobená lokomotiva z První českomoravské strojírny, tj. původní 19782 a 19784 K. k. St. B. Možná, že některé z nich byly poškozené, a tím nepoužitelné - údaje chybí. Stejně je otázkou, zdali po obsazení území Sovětským svazem ve 40. letech 20. století přešly lokomotivy řady 97 bývalých CFR do inventárního stavu SŽD.

 

Studiem příslušných tabulek, které popisují rozdělení lokomotiv řady 97 mezi nástupnické státy, lze zjistit, že se nepodařilo přesně vysledovat, kde skončily lokomotivy 97.72 a 97.119. Jednu z nich snad převzala železniční správa SHS v Království Srbů, Chorvatů a Slovinců (později 151-022 JDŽ). Osud zbývajících nelze z dostupné literatury zjistit. V oblasti Haliče a Bukoviny probíhaly za 1. světové války těžké boje a některé lokomotivy mohly být zničeny nebo "padly do zajetí".

 

Pokračování příště...